فن ورود به بازار کار را با فرزانگان بیاموزید!
08733226690
0

اصول حسابداری چیست؟

اصول حسابداری چیست

همانطور که در مقالات قبلی حسابداری گفته شد، اصل و اساس اولیه حسابداری ابتدا بوسیله‌ مفروضات حسابداری شکل می‌گیرد و بعد از آن بوسیله اصول حسابداری عملی می‌گردد. اما اصول حسابداری کدامند؟ و بطور کلی اصول حسابداری چیست؟

اصول حسابداری به زبان ساده به این صورت تعریف می شود که مبانی، قواعد و رهنمودهای حاکم بر اندازه گیری، طبقه بندی و گزارش نتایج و معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی بر یک موسسه را اصول حسابداری می نامند. در واقع اصول حسابداری نقش دستور العملی اجرایِ روشن‌ و مشخصی‌ را برای ثبت و گزارش گری مالی بر عهده دارد.

این اصول نحوه تعیین سود را مشخص، و چگونگی گزارش وضعیت مالی یک موسسه را روشن می کنند. در ادامه این بحث با ما همراه باشید تا بیشتر با موضوع اصول حسابداری چیست؟ آشنا شده و انواع اصول حسابداری را بررسی کنیم.

اصول حسابداری

انواع اصول حسابداری

اصول حسابداری چندتاست؟ اصول حسابداری شامل چیست؟ این ها سوالاتی است که در ادامه قصد داریم در ادامه به آن ها پاسخ کامل دهیم.

۴ اصل اصول حسابداری بر اساس اصول پذیرفته شده در ایران به صورت زیر طبقه بندی می شود:

  • اصل افشا
  • اصل بهای تمام شده
  • اصل تحقق درآمد
  • اصل مقابله هزینه ها با درآمد

 

اصل افشای کامل اطلاعات

مطابق با اصل افشای کامل شما می بایست تمام رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به کسب و کار را به طور مناسب و کامل، افشاء کنید.

مطابق با اصل افشای کامل در اصول حسابداری هر گونه اطلاعات در مورد رویدادها و وقایع مالی که بتواند در تصمیم گیری ذی نفعان گزارش های مالی موثر باشد را افشا می‌گویند. حالا این اطلاعات بصورت گزارش های کلی باشد و یا در متن صورت های مالی و یا ضمائم از طریق یادداشت های توضیحی همراه با گزارشات مالی قرار بگیرد.

دو مورد را به یاد داشته باشد :

اصل افشا کامل اطلاعات به معنا افشاء هر چیزی نیست.

در اصل افشاء اطلاعات، باید هزینه تهیه و افشاء و همچنین مربوط بودن آن، مورد توجه قرار گیرد.

اصل بهای تمام شده

محاسبه بهای تمام ‌شده محصولات یک واحد تولیدی و یا خدماتی به وسیله تکنیک هایی صورت می گیرد که اصطلاحا حسابداری بهای تمام ‌شده نام دارد. بهای تمام شده کالا به معنی محاسبه هزینه‌های مستقیم موثر در تولید کالا یا ارائه یک خدمت است.

 

باید بدانید که قیمت‌ های تحقق یافته در معاملات ارزش های گوناگونی چون ارزش واقعی، ارزش جاری، ارزش جایگزینی و غیره دارند. اما در حسابداری کنونی قیمت ‌های تحقق یافته در معاملات، اصطلاحاً به بهای تمام شده یا ارزش تاریخی نامیده می شود.

این ارزش تاریخی یک سری معایب و یک سری مزایا هم دارد.

مزایای بهای تمام شده تاریخی

  • واقعی و قابل اتکا است.
  • نشان دهنده ارزش متعارف دارایی در تاریخ تحصیل است.
  • قابل رسیدگی و ردیابی است.

معایب روش بهای تمام شده تاریخی

  • تغییرات ارزش دارایی ها در طول سال های متمادی در نظر گرفته نمی شود.
  • تغییرات ارزش پول در زمان مورد توجه قرار نمی گیرد.

اصل تحقق درآمد

طبق اصل تحقق درآمد در اصول اصلی حسابداری ( Revenue principle ) درآمد هنگامی که کسب می شود باید ثبت گردد، و نه قبل از آن.

بر اساس اصل درآمد، باید سه شرط زیر برای ثبت درآمد محقق شود:

  • عملیات مربوط به تحصیل درآمد تکمیل شده باشد.
  • مبلغ درآمد به طور معقول و مطمئن قابل اندازه گیری باشد.
  • قابلیت وصول آن به طور معقول، مطمئن باشد.

اصل مقابله هزینه ها و درآمد ها

تا به اینجا با سه اصل حسابداری آشنا شدید، حال نوبت آن است که به سراغ اصل چهارم یعنی اصل مقابله هزینه ها و درآمد ها برویم.

بر اساس اصل مقابله هزینه ها و درآمد ها و یا همان اصل تطابق درآمد ( matching principle )، هزینه ‌های انجام شده جهت ایجاد درآمد، باید به حساب دوره ای که درآمد در آن تحصیل گردیده منظور گردد.

به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین درآمد های تحصیل شده و هزینه‌های تحمیل شده برای کسب درآمد همان دوره است. مطابق اصل تطابق در حسابداری، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره های جاری، بدلیل داشتن منافع آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورت های مالی ثبت و گزارش می ‌شوند.

خوب تا به اینجا به معرفی اصل های حسابداری پرداختیم و با تعریف اصول حسابداری چیست آشنا شدیم. حالا می توانید به راحتی اصول حسابداری را نام ببرید. بنابریان برسیم به مفروضات حسابداری.

 

 مفروضات حسابداری چیست

مفروضات حسابداری چیست

در کنار چهار اصل حسابداری ذکر شده که ماهیت کاربردی و اجرایی دارند، ما پنج فرض حسابداری داریم که به آنها مفروضات حسابداری می گویند.

  • اصل هزینه
  • اصل عینیت
  • فرض تداوم فعالیت
  • فرض واحد اندازه‌گیری
  • فرض تفکیک شخصیت

در مورد مفروضات حسابداری باید گفت که منشا و منبع اصول اصلی حسابداری و مبنای تهیه و تنظیم صورتهای مالی را مفروضات حسابداری می گویند. هر کدام از این مفروضات حسابداری می‌تواند منبع یک یا چند تا از اصول حسابداری pdf (اصول مقدماتی حسابداری) محسوب شود.

این مفروضات در غالب مبانی نظری استانداردهای حسابداری ایران و بر اساس شرایط اقتصادی و مناسبات حقوقی کشور به عنوان مفروضات حسابداری شناخته می شود.

 

فرض هزینه

برخی در کنار اصل درآمد یا همان اصل تحقق درآمد، اصل هزینه ( expense principle ) را نیز درنظر می گیرند. در واقع اصل هزینه وجه مقابل اصل درآمد است.

اصل هزینه نشان دهنده این است که هزینه زمانی اتفاق می‌افتد که واحد تجاری محصول یا خدماتی را دریافت می‌ کنند. حال فرقی نمی‌کند که صورت‌ حساب را بعد از چند روز یا چند هفته دریافت کنید، در نهایت وقتی خدمات یا محصولاتی را دریافت می‌کنید، باید هزینه‌ی آن را بپردازید.

در این مود می توانید مقاله هزینه چیست را مطالعه کنید.

فرض عینیت

بر اساس اصل عینیت در حسابداری (objectivity principle) می بایست در گزارش‌ های حسابداری از داده‌های عینی، واقعی و سنجیدنی استفاده کرد.

به‌عبارت دیگر، حسابداران، سیستم ‌های حسابداری و گزارش ‌های حسابداری باید با کمترین تکیه بر ذهنیت ارائه شوند. مطابق این اصل یک حسابدار، باید صد درصد از داده‌ های عینی کند، حتی اگر داده‌های عینی بد باشند.

فرض تداوم فعالیت

مطابق اصل فرض تدام فعالیت(continuity assumption)، در سیستم‌ های حسابداری فرض بر این است که کسب‌ و کاری برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اهمیت فرض تداوم زمانی روشن‌ می‌شود که نتایج بی‌ تداومی کسب ‌و کاری را درنظر بگیرید.

اگر فعالیت کسب ‌و کاری ادامه پیدا نکند و دارایی ‌ها ارزش فروش مجدد نداشته باشند، نحوه‌ی ارزش ‌گذاری دارایی ‌ها بسیار پیچیده می‌شود.

اگر یک واحد تجاری به فعالیت خود ادامه ندهد، هیچ تضمینی وجود ندارد که مواد اولیه به ‌فروش برسند. اگر موجودی کالا های انبار و مواد خام به ‌فروش نرسد، ارزش سهام صاحب‌ واحد تجاری در ترازنامه حساب ‌شدنی و نمایشی نیست.

.

فرض واحد اندازه‌گیری

در اصل فرض واحد اندازه‌ گیری( (unit-of-measure assumption) )، فرض بر این است که پول رایج جایی که واحد تجاری در آن فعال است، واحد اندازه‌ گیری مناسبی برای کسب ‌و کار و استفاده در حسابداری است.

به‌عبارت دیگر فرض واحد اندازه ‌گیری به این معنا است که برای کسب ‌و کاری که در ایران قرار دارد، واحد اندازه‌گیری مناسب در حسابداری ریال ایران است و برای کسب و کاری در کویت دینار کویت است.

فرض واحد اندازه‌ گیری همچنین به‌طور ضمنی بیان می ‌کند که حتی تورم و گاهی تقلیل قیمت ‌ها، قدرت خرید واحد اندازه‌ گیری مورد استفاده در سیستم حسابداری را تغییر می‌دهد، ولی با وجود این، استفاده از آن برای تجارت شما مفید است.

فرض تفکیک شخصیت

مطابق با اصل فرض تفکیک شخصیت(separate entity assumption)، یک کسب ‌و کار شخصیتی جداگانه دارد و شخصیت آن از صاحب آن کسب‌ و کار مجزا است. این فرض به هر واحد اقتصادی به ‌عنوان واحدی مستقل از مالک یا مالکان آن و نیز جدا از موسسات دیگر نگاه می‌کند.

بر اساس فرض تفکیک شخصیت، شراکت نیز شخصیت جداگانه از هر دو طرف حاضر در شراکت دارد. و کطابق با همین اصل هر یک از شرکا بخشی از کسب ‌و کار را دراختیار دارند. در نتیجه، کسب‌ و کارها کاملا جدا، تشخیصی و تعریف‌ پذیر هستند و می ‌توان آنها را از صاحبان کسب ‌و کارها متمایز کرد.

آموزش اصول حسابداری

آموزش اصول حسابداری

 

شما در دوره های آموزش اصول حسابداری ۱و ۲ علاوه بر مسلط شدن به فرمول های اصول حسابداری ۱ و ۲، از مزایا زیر منتفع خواهید شد:

  • یادگیری اصولی و بازار کاری حسابداری
  • دریافت مدرک معتبر و بین المللی
  • پیشتیبانی علمی و عملی بعد از اتمام دوره
  • امکان معرفی به کار
  • دریافت فیلم ها و جزوات رایگان
  • و…

 

جزوه اصول حسابداری

جزوه اصول حسابداری ۱ چیست و چه مزایایی دارد؟ یکی از مزایای شرکت در کلاس های آموزشی آریا تهران دریافت جزوه اصول حسابداری می باشد که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید مباحث را چندین بار مرور کرده و تسلط کافی بر روی مباحث پیدا کنید.

برای دریافت و دانلود جزوه آموزش اصول حسابداری ۱ و ۲ که خلاصه اصول حسابداری ۱ و ۲ در آن درج شده است، روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا به اصول حسابداری نیاز داریم

از آنجایی که ۴ اصل متداول در اصول حسابداری با تنظیم چارچوب‌ های متفاوت، باعث شفافیت اطلاعات در بسیاری از شرکت‌ ها می‌ شوند، می‌ توانند سرعت فرآیند تهیه اطلاعات شرکت‌ ها را سرعت ببخشند.

این اصول می تواند در روند کار حسابداران برای انجام انواع امور مالی بسیار کمک کننده باشند. از طریق اصول حسابداری از پیروی شرکت‌ ها از استانداردها و رهنمودهای خاص می توانیم اطمینان حاصل کنیم.

در حقیقت همه شرکت‌ ها برای رویدادهای اقتصادی خود می بایست از این اصول پیروی کنند. از طرفی دیگر این اصول مورد اعتماد همه ذی‌نفعان داخلی و خارجی شرکت‌ ها می باشد.

جمع بندی

یکی از سوالات پرتکراری که توسط بسیاری از کاربران پرسیده می شود این است که اصول حسابداری شامل چه مباحثی است؟ در این مقاله به ارائه توضیحات کاملی درباره مهمترین اصل حسابداری، مباحث اصول حسابداری ۱ و ۲، پرداخته شده است تا بتوانید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید.

اگر همچنان سوالی درباره اصول و مفروضات حسابداری pdf دارید، می توانید همین حالا در قسمت نظرات مطرح کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متدوال

معنی دقیق اصول حسابداری چیست؟

یکسری قوانین که هر حسابدار، هنگام ارائه اطلاعات حسابداری می بایست آنها را رعایت کند.

چرا باید اصول حسابداری را بدانیم؟

هدف اصلی از یادگیری اصول حسابداری، توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات اقتصادی یا زبانی قابل قبول و قابل فهم از شغلی به شغل دیگر است.
اصول ۱ حسابداری از مهمترین مفاهیمی است که می‌توان با تسلط به آن امور مالی را راحت‌ تر انجام داد و در زمینه تحلیل و ثبت اموری مالی تجربه کافی و آگاهی لازم را کسب کرد.

مزایای استفاده از اصول حسابداری

یادگیری پایه ای و مفهومی شیوه حسابداری، درک کامل شیوه ثبت های حسابداری، ساده و انعطاف پذیر شدن حسابرسی

یادگیری اصول حسابداری برای حسابداری شدن ضروری است؟

قطعا بله. چرا که همانطور که از اسمش پیداست، اصول حسابداری پایه و اساس کار حسابدار است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *