فن ورود به بازار کار را با فرزانگان بیاموزید!
08733226690
0

تبدیل صوت به متن

تبدیل صوت به متن

 

در دنیای امروز،‌ تولید محتوا در شغل‌های مختلف اهمیت زیادی دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. چه شما دانشجویی باشید که در حال نوشتن یک تحقیق برای کلاس و یا پایان‌نامه خود باشید و چه کسی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کند، حتما برایتان پیش آمده که برای تایپ یک متن وقت کافی نداشته باشید و ترجیح دهید به جای تایپ کردن، متن را بخوانید تا کامپیوتر یا گوشی آن را تایپ کند. در این مقاله قصد داریم راه‌های مختلف تبدیل گفتار به نوشتار را به شما آموزش دهیم.

 

 

تبدیل صوت به متن

برای تبدیل صوت به متن، نرم‌افزارها و سایت‌های آنلاین زیادی وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهند. البته باید توجه کنید که فقط بعضی از آنها از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند. پس بهتر است چندین مدل از این سایت‌ّا و نرم‌افزارها را تست کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

دقت کنید که در فرآیند تایپ صوتی، دو فاکتور کیفیت میکروفون و کیفیت اینترنت (در صورت استفاده از برنامه آنلاین) بیشترین تاثیر را در کیفیت متن خروجی دارند؛ علت این امر آن است که تبدیل صوت به متن را باید مثل یک مکالمه صوتی در نظر بگیرید که هرچه کیفیت صدای دریافتی شفاف‌تر و واضح‌تر باشد، امکان تبدیلش به متن، با دقت و سرعت بیشتری همراه خواهد بود.

در ضمن برخی نرم‌افزارها قابلیت یادگیری و توسعه بر مبنای صوت شما را دارند و در طول زمان و استفاده بیشتر از آنها، قدرت نرم‌افزار در تشخیص صدا و کلمات شما بیشتر می‌شود و این تغییر را بعد از تبدیل گفتار به نوشتار به اندازه یک صفحه، کاملا احساس می‌کنید.

در این مقاله بهترین ابزارهای تبدیل صوت به متن در کامپیوتر و گوشی را معرفی می‌کنیم.

توجه کنید که تمامی روش‌های معرفی شده، برای راحتی شما عزیزان،‌ روش‌های تبدیل صدا و گفتار به متن و نوشتار رایگان هستند و هیچ هزینه‌ای ندارند.

  • گوگل داکز (google docs)

برای تبدیل صوت به گفتار در گوگل،‌ نیازمند اتصال به اینترنت است، سرعت و دقت بسیار بالایی دارد و کاملا رایگان است. میزان اشتباهات این برنامه در تشخیص کلمات فارسی بسیار کم است.

برای استفاده از گوگل داکز تنها از طریق مرورگر کروم می‌توانید اقدام کنید و در ضمن باید یک اکانت جی‌میل داشته باشید. زیرا این سرویس متعلق به شرکت گوگل می‌باشد. پس از ساخت جی‌میل و ورود به اکانت از طریق مرورگر کروم، در قسمت بالا سمت چپ روی گزینه Apps کلیک کرده و بعد روی گزینه Docs بزنید تا یک فایل جدید برای شما ساخته شود و وارد صفحه تایپ شوید.

در مرحله بعدی، برای شروع تبدیل گفتار به نوشتار، از قسمت بالای برگه، گزینه Tools را انتخاب کنید و بعد گزینه Voice typing را بزنید و شروع به صحبت کنید تا برنامه شروع به تایپ صدای شما کند.

پس از پایان کار، برای ذخیره درقسمت بالا سمت راست، گزینه Share و سپس Save را بزنید و برگه تایپ شده را با فرمت ورد یا فرمت‌ّهای دیگری که میخواهید ذخیره کنید.

  • –           سایت‌های آنلاین

برای تبدیل گفتار به نوشتار آنلاین، سایت‌ّهای زیادی وجود دارند. به خصوص اگر بخواهید تبدیل صوت به متن انگلیسی انجام دهید، مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. اما تنها دو وب‌سایت هست که به طور موثر از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کنند و تبدیل گفتار به نوشتار فارسی را انجام می‌دهند.‌ هر دوی این سایت‌ها رایگان هستند و دقتی تقریبا یکسان دارند.

یکی از این سایت‌ها، «سایت آی‌او‌تایپ» است که می‌توان گفت دقت و سرعت آن متوسط است و پیش از شروع کنید می‌توانید تا صد کلمه با آن تست کنید و در صورتی که از دقت و عملکرد آن راضی بودید،‌از آن استفاده کنید. برای این کار کافی است روی گزینه میکروفون در وسط صفحه سایت کلیک کرده و شروع به صحبت کنید تا گفتار شما در باکس پایین میکروفون به صورت تایپ شده نمایش داده شود.

سایت بعدی، «تایپو» است که دقت و سرعت آن مشابه سایت قبلی است و تایپ چند صفحه در آن رایگان است و برای تایپ بیشتر باید هزینه پرداخت کنید. در این سایت نیز تصویر یک میکروفون وجود دارد که با کلیک روی آن و شروع صحبت، متن تایپ شده از روی گفتار شما در جعبه پایینی نمایش داده می‌شود.

 

–          اپلیکیشن اندروید و آیفون تبدیل گفتار به نوشتار:

یکی از اپلیکیشن‌ّهای تبدیل صوت به متن خود گوگل است که روی گوشی‌های اندروید از قبل نصب است و قابلیت نصب روش گوشی‌های آیفون را نیز دارد.

برای استفاده از قابلیت تبدیل صوت به متن در گوگل، به بخش تنظیمات گوشی اندرویدی خود مراجعه کرده و گزینه “Language & keyboard” را انتخاب کنید. سپس در منویی که نمایش داده می‌شود، گزینه “Google voice typing” را انتخاب کنید و بعد روی گزینه “Languages” زده و از میان زبان‌های موجود، زبان “فارسی” را انتخاب کنید.

حالا می‌توانید در محیط برنامه یا اپلیکیشنی که در حال تایپ در آن هستید، روی صفحه کلید گزینه میکروفن ( “Google voice typing” ) را انتخاب کنید. به این تریتب تصویری به شما نمایش داده می‌شود که فقط لازم است هنگام سبز بودن میکروفون، شروع به صحبت به زبان فارسی نمایید. بعد از پایان صحبت‌ّهای خود، دوباره دکمه میکروفن را بزنید تا صحبت شما به نوشتار تبدیل شود و در صورتی که صحیح بودند، آن را ارسال کنید.

اپلیکیشن‌های دیگری نیز برای این منظور وجود دارد؛ اما باید از دقت آنها مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که استفاده از اپلیکیشن، تنهاروشتبدیل گفتار به نوشتار آفلاین است و بقیه روش‌ها به اینترنت نیاز دارند.

  •  گوگل ترنسلیت (google translate)

در صورتی که از روش‌ّای دیگر به هر دلیل نتوانستید استفاده کنید،‌یکی از راحت‌ترین راه‌های تبدیل گفتار به متن تایپ‌شده در کامپیوتر یا گوشی ، استفاده از گول ترنسلیت است که به دلیل پشتیبانی از زبان فارسی کار شما را راحت می‌کند.

نکاتی که هنگام تبدیل گفتار به نوشتار باید به آنها توجه کنید:

– در خواندن متن مورد نظر اصلا عجله نکنید و  تا می‌توانید واضح و کتابی سخن بگویید تا گفتار به درستی تبدیل به نوشتار شود.

– در صورتی که از گوشی آیفون استفاده می‌کنید، باید در نظر بگیرید که برنامه دقیق و مناسبی برای تبدیل گفتار به نوشتار در این گوشی‌ها وجود ندارد که زبان فارسی هم پشتیبانی کند.

  • برنامه gboard

این برنامه روی گوشی های اندروید نصب می شود. این کیبورد از ویس و کلمات پشتیبانی می کند و با لمس کردن میکروفون کنار کیبورد، می‌ توانید ویس خود را به کلمه و متن تبدیل کنید. این کیبورد از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.

سوالات متداول

آیا امکان تبدیل فایل صوتی به متن وجود دارد؟‌

بله برخی سایت‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند؛ اما پیشنهاد می‌کنیم حتما متن تایپ‌شده را در انتها چک کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.

دقت تبدیل صدا به متن در سایت‌ها چقدر است؟

این مورد خیلی بستگی به نحوه صحبت کردن شما و کیفیت میکروفونی که استفاده می‌کنید دارد. اما می‌توانید ابتدا باید یک صحبت کوتاه تست کنید تا از دقت عمل برنامه و یا سایت مورد نظر مطمئن شوید.

آیا از هندزفری هم می‌توان برای تبدیل صوت به متن استفاده کرد؟

در صورتی که تنظیمات آن را به گونه‌ای تغییر دهید که با نرم‌افزار و یا سایت همخوانی داشته‌ باشد،‌می‌توانید این کار را انجام دهید. اما در هر صورت بهترین نتیجه بدون هندزفری به دست خواهد آمد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *