فن ورود به بازار کار را با فرزانگان بیاموزید!
08733226690
0

تمیز کردن فن لپ تاپ

لپ‌تاپ هم مثل بقیه وسایل ممکن است کثیف شوند و گرد‌و‌غبار روی آنها بنشیند. این گرد‌و‌غبار گاهی مانع درست کار کردن لپ‌تاپ و خنک نشدن آن می‌شود. گرمایی که درست کار نکردن فن ایجاد می‌کند، به قطعات سخت‌افزاری سیستم آسیب جدی وارد می‌کند.

پاک کردن گرد‌و‌غبار فن به راحتی قابل انجام است و امروز در این مقاله نحوه انجام صحیح آن ار آموزش می‌ٔدهیم.

 

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. چگونه فن لپ تاپ را تمیز و از داغ شدن و سرو صدای زیاد آن جلوگیری کنیم؟
  2. تمیز کردن لپ تاپ بدون باز کردن لپ تاپ

چگونه فن لپ‌تاپ را تمیز و از داغ شدن و صدای زیاد آن جلوگیری کنیم ؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که لپ‌تاپ را روشن کردید و با پیام خطایی در مورد سرعت فن مواجه شدید. گرچه لپ‌تاپ ممکن است به کار خود ادامه دهد، به خاطر عملکرد بد فن صدای عجیبی مثل جاروبرقی ایجاد می‌کند.

معمولا با تمیز کردن فن این صداها برطرف می‌شود. شما می‌توانید با کمی هزینه و وقت به سادگی لپ‌تاپ خود را تمیز کنید.

شاید در نگاه اول،‌ تمیز کردن فن لپ‌تاپ کمی سخت به نظر برسد، اما با کمک این مقاله، شما می‌توانید به سادگی انجام دهید.

لپ‌تاپ‌های جدید معمولا طوری ساخته می‌شوند که خود کاربر نمی‌تواند آنها را باز کند؛ در صورتی که در کامپیوترهای رومیزی، کیس به راحتی باز می‌شود و می‌شود با یک دمنده هوا داخل آن را تمیز کرد و سپس دوباره کیس را بست.

البته لپ‌تاپ ممکن است پنل‌هایی برای باز شدن و دسترسی به داخل داشته باشد. برای مطمئن شدن، بهتر است دستورالعمل باز کردن لپ‌تاپ را از طریق ویدیوهای آموزشی اینترنت مطالعه کنید.

تمیز کردن فن لپ‌تاپ باید حداکثر یکی دو بار در سال انجام شود‌، یا زمانی که فن صدای زیادی تولید می‌کند و یا حتی زمانی که احساس کنید فن یا سیستم زمان کار کردن، بیشتر از حالت عادی گرما تولید می‌کند.

معمولا یک لپ‌تاپ یک یا دو فن دارد که پردازنده اصلی و تراشه گرافیکی را خنک می‌کند و عموما از سیستم لوله گرمائی و یک فن متصل به آنها برای خارج کردن گرما از این اجزا استفاده می‌شود‌.

 

تمیز کردن فن لپ تاپ بدون هوای فشرده و با باز کردن آن

تمیز کردن فن لپ‌تاپ بدون هوای فشرده و با باز کردن آن

ابتدا لپ‌تاپ را از برق جدا کنید، آن را خاموش کرده و به صورت وارونه‌، ترجیحاً روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس صفحه پایین لپ‌تاپ خود را جهت تمیز کردن فن لپ‌تاپ بردارید. انواع مختلفی از محفظه‌های لپ‌تاپ وجود دارد، اما اکثرا پیچ‌هایی دارند که با یک درایور پیچ کوچک یا حتی پنس الکترونیکی و انبر سوزنی جدا می‌شوند. حالا فن لپ‌تاپ به وضوح دیده می‌شود. می‌توانید آن را با پارچه تمیز کنید و به آرامی‌ گرد و غبار پاک کنید. همچنین دریچه‌های داخل لپ‌تاپ و هر قسمت باز دیگری را نیز به آرامی با پارچه پاک کنید.سپس در مرحله بعدی داخل فن را نیز تمیز کنید.

در ضمن می‌توانید از یک برس کوچک برای از بین بردن گرد و غبار استفاده کنید. بعد از پایان کار‌، قطعات را به ترتیب برداشتن آن‌ها تعویض کنید و لپ‌تاپ را دوباره ببندید.

نکته بسیار مهی که باید در نظر داشته باشید این است که تمیز کردن فن لپ‌تاپ با جاروبرقی به هیچ عنوان نباید انجام شود؛ زیرا جاروبرقی می‌تواند باعث تخلیه الکتریسیته ساکن شود که حتی اگر لپ‌تاپ به منبع تغذیه متصل نباشد، به بخش سخت‌افزارهای حساس آسیب می‌رساند و یا باعث سوختن فن لپ‌تاپ شود‌.

تمیز کردن فن لپ‌تاپ بدون باز کردن آن

بیشتر سازندگان لپ‌تاپ به دلیل کاهش احتمال آسیب به دستگاه، اجازه باز کردن لپ‌تاپ را نمی دهند. اما برای خنک نگه داشتن لپ‌تاپ و جلوگیری از داغ شدن آن، بدون باز کردن هم می‌توانید آن را تمیز کنید. البته توجه کنید که اگر لپ‌تاپتان مشکل جدی در گرم شدن دارد و نمی‌توانید خودتان آن را تمیز کنید، با متخصصین این زمینه تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.

در ادامه آموزش تمیز کردن گرد و خاک فن لپ‌تاپ،‌ لازم است بدانید همه لپ‌تاپ‌ها ورودی‌هایی برای هوا دارند و هوای سرد از یک بخش وارد می‌شود و هوای گرم از بخش دیگری خارج می‌شود. ممکن است در لپ‌تاپ‌های جدید این وروردی‌ها مشخص نباشند و معمولا زیر کیبورد مخفی شده باشند.

اما یکی از مهم‌ترین کانال‌های خروج هوای گرم از لپ‌تاپ، کانالی است که در گوشه لپ‌تاپ است که در صورت نیاز باید تمیز شود. در صورتی که فن لپ‌تاپ شما گرد‌و‌خاک گرفته باشد، صدای زیادی ایجاد می‌کند و باید برای جلوگیری از داغ کردن آن، تمیزش کنید.

  • تمیز کردن فن لپ‌تاپ با دمنده هوا

یکی از روش‌های خاک‌گیری لپ‌تاپ، استفاده از دمنده هواست. روش کلی به این صورت است که باید ابتدا لپ‌تاپ را خاموش کنید و سپس باتری آن را در بیاورید و پنل‌ها را برای دسترسی به داخل لپ‌تاپ کنار بکشید. البته باید در نظر داشته باشید که باز کردن لپ‌تاپ، گارانتی آن را از بین می‌برد.

بعد از باز کردن لپ‌تاپ، با مکنده هوا، هوا را به داخل آن بدمید و مطمئن شوید که همه گرد و غبارها از لپ‌تاپ خارج می‌شوند. در این مرحله باید خیلی دقت کنید، چون اگر با دمیدن هوای زیاد فن شروع به سریع چرخیدن کند، آسیب می‌بیند. پس از تمیز کردن لپ‌تاپ، آن را ببندید و باتری را سر جایش قرار دهید. حالا می‌توانید از لپ‌تاپ استفاده کنید.

  • تمیز کردن فن لپ‌تاپ با اسپری تمیز کننده

راه ساده‌تراستفاده از اسپری‌های تمیز کننده فن لپ‌تاپ می‌باشد که می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید. اسپری تمیزکننده بعد از اسپری کردن، سریع سرد می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که گاز داخل آن تمام شد، می‌توانید آن را در جای گرم قرار دهید و شاید بعدا دوباره قابل استفاده باشد.

برای استفاده از اسپری تمیزکننده، ابتدا لپ‌تاپ را خاموش کنید و اسپری تمیز کننده را روی قسمت مسی فن، دو یا سه بار اسپری کنید و مطمئن شوید که تمامی گرد‌و‌غبارها از آن خارج می‌شوند. سپس روی سایر کانال‌های ورود هوا نیز اسپری کنید. اگر هنوز فن لپ‌تاپ شما صدا می‌دهد، شاید داخل آن هم گرد‌ و خاک گرفته است. پس شاید لازم باشد فن را از جای خود در بیاورید و مناطق خاکستری اطراف آن را هم تمیز کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان فن لپ‌تاپ را جایگزین کرد ؟

اکثر فن‌های لپ‌تاپ، دارای قطعات پلاستیکی قابل تعویض هستند. اگر فن شما صدای بلندی می‌دهد که از اول وجود نداشته است، ممکن است با تمیز کردن فن تغییری ایجاد نشود و مجبور به تعویض آن باشید. اما برای تعویض فن از فروشنده کمک بگیرید که تا بتوانید مدل متناسب با لپ‌تاپ خود را انتخاب کنید.

آیا لازم است برای تمیز کردن لپ‌تاپ باتری آن را نیز در بیاوریم؟

بله برای تمیز کردن لپ‌تاپ بهتر است آن را خاموش کنید و باتری را نیز دربیاورید که آسیبی نبیند.

آیا می‌توان با دستمال مرطوب فن را تمیز کرد؟

بهتر است که از هیچ‌گونه رطوبتی برای تمیز کردن فن استفاده نکنید چون ممکن است به قطعات حساس آسیب برساند و خود فن را نیز خراب کند. فقط از یک دستمال پارچه‌ای تمیز و خشک برای زدودن گرد و غبار استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله راه‌های تمیز کردن فن با باز کردن لپ‌‌تاپ (درصورتی که پیچی برای باز شدن دارد) و بدون باز کردن با استفاده از هوای فشرده یا اسپری تمیز کننده فن لپ‌تاپ را برای شما شرح دادی و گفتیم که به هیچ عنوان از جارو برقی برای تمیز کردن فن لپ‌تاپ استفاده نکنید تا آسیبی به قطعات آن نرسد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *